OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ TEMEL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
BÜYÜK GRUP (5 yaş)
Büyük yaş grubu çocukları öz- kontrol ve öz- bakım becerileri konusunda bağımsız hareket edebilir.
Öz-güven becerilerini çeşitli yollarla ifade edebilirler.
Yaşıtları ile rekabet içinde olmayı severler.
Yaşıt öğrenimi ve model alma belirgin özellikleri arasındadır.
Kuralları takip edebilirler ve kurallara uymamanın doğuracağı sonuçlardan haberdardırlar.
Halen somut düşünme dönemindedirler.
Mantık ve muhakeme becerileri iyi bir düzeye gelmiştir.
İlköğretime hazırlık aşamasında oldukları için okuma- yazmaya hazırlık, matematiksel işlemler, sayılar ve kavramlar ile ilgili çalışmalar ilgilerini çekmektedir.
Oynadıkları oyunlar artık daha uzun süreli, detaylı ve kurallıdır.
Mizah ve espri anlayışı gelişmeye başlar
Duygusal olarak hassas oldukları bir dönem yaşarlar ancak mantıklı açıklamalar yapıldığında durumu kabullenmekte sıkıntı çekmezler.
ORTA GRUP (4 yaş)
Fiziksel aktivite ve beceriler ön plandadır,
Oldukça enerjiklerdir
Kız ve erkek çocuklar hemcinsleri ile oynamayı daha çok tercih ederler
Cinsiyet algısı belirginleşmiştir
Problem çözme becerileri, inisiyatif kullanma, kendi sınırlarını görme, sorgulama, soru sorma özellikleri ön plandadır
Hayali arkadaşlıklar, bazı kaygı ve korkuların görülebildiği bir dönemdir
Orta grupta bulunan çocukların oyuncak, malzeme ve materyaller seçimleri ve kullanımları sosyal- duygusal gelişimleri açısından önemli bir role sahiptir.
Alıcı dil ve ifade ediş becerileri hızla ilerleyen kelime dağarcıkları ile birlikte oldukça iyi düzeydedir
KÜÇÜK GRUP (3 yaş)
Benmerkezci dönemdedirler
Dil gelişimleri oldukça hızlıdır
Sosyal iletişimin ve arkadaşlık kurmanın adımlarını atarlar
Ne? Neden? Ne zaman? Ne için? Nereden? Gibi soruları sıklıkla sorarlar
Soyut kavramlar ve kelimeleri merak etmeye başlar
Cinsiyetlerinin temel özelliklerini anlamaya başlarlar
Tuvalet eğitimini kazanırlar
Hayal güçlerini çok aktif kullanırlar
Öz bakım becerilerinin çocuk tarafından daha bağımsız şekilde gerçekleştirildiği bir yaş dönemidir.